Home » 3D Productie (AM) » Boeing test met 3DP versnellingsbak Chinook.

Boeing test met 3DP versnellingsbak Chinook.

Gepubliceerd op 10 augustus 2021 om 20:14

Boeing, één van de bekendste Lucht- en ruimtevaart fabrikanten ter wereld, heeft succes weten te boeken bij de ministeries van defensie wereldwijd door voor het eerst een 3D-geprint en extreem kritisch onderdeel van een Chinook-helikopter uit te proberen. De chinook is met name bekend geworden door de Vietnam oorlog toen vele Amerikaanse militairen aldaar waren gestationeerd. Vele computer games die over de Vietnam oorlog gaan zijn dan ook wel voorzien van enkele Chinook exemplaren.

 

Als ultiem onderdeel van een "T408-motordemonstratie", vloog de al gewaardeerde Chinook met een 3D geprinte aluminium versnellingsbakbehuizing, geprint door Boeing, de lucht in. Vrijwel zeker is dat  deze versnellingsbak het eerste exemplaar van een helikopter betreft die de lucht in is gegaan en was voorzien van een dergelijk kritiek onderdeel. Dit biedt natuurlijk weer perspectief voor andere 3D-geprinte onderdelen. Niet alleen voor de Chinook, maar zeker ook voor de luchtvaart in het algemeen.

 

Todd Harder, engineer bij "Lead Drive Systems" van Boeing, zegt:

"Voor zover bekend, is dit het eerste gebruik van additieve fabricage (Additive Manufacturing) van een onderdeel dat zo extreem kritiek is als deze. We baseerden ons op de ervaring met veel van de producten die Boeing de afgelopen jaren heeft geproduceerd en getest, en nu zijn wij eindelijk zo ver dat we een standaard productiemethode hebben dat tegemoet kwam aan alle kwaliteitseisen van een vliegwaardig element. Het opent gewoon nieuwe wegen voor wat we allemaal nog kunnen gaan doen in de nabije toekomst".

 

Sinds de eerste vlucht, begin jaren 60, is de Boeing CH-47 Chinook een "tweemotorige, tandem-rotor, heavy-lift helikopter". Tot heden is het "draagschroefvliegtuig" ook een van de zwaarste helikopters van westerse overheden en wordt het gebruikt bij vele luchtaanvallen, voor het afzetten van een eenheid militairen en bevoorrading van bijvoorbeeld voedsel, munitie en watertransport. De kosten van een Chinook zijn een kleine $ 35 miljoen, en de topsnelheid is iets boven de 300 km per uur.

Boeing is trots op zijn voortdurende investeringen in zijn producten binnen de luchtvaartsector. In bijzonder de nieuwe "T408-motordemo" die werd gefabriceerd om aan te tonen hoe de Chinook zijn dienst kon doen met een nieuwe set motoren die maar liefst ongeveer 1,5 keer zoveel PK's had dan zijn oudere broertje. De reden van succes van deze praktische test was natuurlijk de 3D-geprinte (3DP) aluminium versnellingsbakbehuizing, welke nu heeft bewezen dat deze een flink stootje kan verdragen.

Harder zegt verder: “De Chinook is nog steeds in ontwikkeling. We zoeken naar nieuwe productiemogelijkheden en andere verbeterprocessen om ons naar de volgende 100 jaar vliegen te brengen en ieder aan te tonen dat we de goede kant op gaan. Er zijn veel mogelijkheden en ervaringen met de Chinook opgedaan die in de nabije toekomst van groot belang kunnen zijn voor onze klanten.” aldus engineer Harder van Boeing's " Lead Drive Systems".

 

360nu.nl

360nu.nl


«   »