Officieel partner van Bol.com

Wat is het verschil tussen 3D en 360° ?

Gepubliceerd op 1 september 2021 om 13:59

Velen van ons gebruiken begrippen als 3D, 360 graden, virtual reality (VR) nog wel eens door elkaar heen. Dat is zeker niet vreemd want deze verschillende interactieve visuele technologieën hebben veel gemeen. De ontwikkelingen vorderen zo snel dat het moeilijk is om alle opkomende innovaties direct te vatten. In dit artikel proberen we een eenvoudige uitleg te geven over de verschillen.

Om een goed beeld te krijgen moeten we eerst naar de basis; 2D, of voluit gezegd het 2 dimensionale. We kennen dit allemaal en zijn er mee opgegroeid. Tekeningen, teksten, foto's, films en noem maar op. De overeenkomst is dat ze allemaal zijn afgedrukt, geprint, getekend etc. op een plat oppervlak. Een computerscherm, een A4 blaadje, canvas, het is in elk geval betreft een oppervlak dat zo plat is als een dubbeltje.

In het geval van 3D wordt dat echter anders. 3D is een gesimuleerde wereld waarin 3D-modellen of objecten worden ingevoegd, Deze zijn te verplaatsen van boven naar beneden, van links naar rechts en van voor naar achter. Het object kan worden gekanteld, rondgedraaid of welke interactie dan ook is gewenst. Altijd is er een hoogteverschil waarneembaar, ook wel een diepte of relief genoemd. Er is een duidelijk zichtbare achtergrond en voorgrond.

Bij 360 graden gaat het om iets anders. 360 graden betekent uiteraard geheel rond, zoals een cirkel of de aardbol geheel rond is. Bij deze techniek kan de gebruiker met zijn ogen alle kanten opkijken zonder het geheel uit het oog te verliezen. In het geval van een scherm of display kan de toeschouwer met de muis in de afbeelding slepen en de omgeving rondom bekijken. Hij begeeft zich er middenin zoals een pit in een druif zullen we maar zeggen. Dit geeft de gebruiker het gevoel dat hij of zij deel uitmaakt van de gehele setting. Hij bevindt zich er en doet mee met alles wat er om hem heen gebeurt. De afbeelding of opname is weliswaar geheel rondom de persoon "heen gebouwd" maar kan op zich zo plat zijn als het eerder genoemde dubbeltje.

U voelt het al aankomen waarschijnlijk. Kan het dan ook allebei tegelijk? Rondom en met diepte? Ja zeker, we spreken dan over "3D 360"  of Virtual Reality (VR) VR stelt de gebruiker in staat om te communiceren met zijn omgeving. Je kunt je verplaatsen, de virtuele ruimte verkennen en zelfs veranderen. Een object naar je toe halen of juist verder van je af plaatsen. U kunt elke realiteit creëren die u maar kunt bedenken, er zijn geen grenzen bij VR. Om u een voorbeeld te geven van de 360 techniek kunt u bijgaande video op YouTube bekijken en met uw muis alle richtingen op bewegen. Om diepte aan te brengen is een speciaal 3D led-scherm nodig en/of een VR bril. Deze video is dus alleen een voorbeeld v.w.b. het 360 graden aspect. Het is nog een kwestie van tijd maar "VR internetten" komt er aan!

Tot slot hebben we dan nog de techniek "Augmented Reality" (AR). In het Nederlands gezegd; "Toegevoegde Realiteit". Het onderscheidt zich op een essentieel punt van virtual reality (VR). Waar bij VR de gebruiker afgesloten wordt van de werkelijkheid en de kijker alleen een digitale werkelijkheid krijgt voorgeschoteld, is het bij AR juist zo dat je de echte wereld wel blijft zien, maar via de AR technologie daar bovenop nog extra informatie wordt toegevoegd. Weer een stapje dichterbij om een virtuele afbeelding zo reëel mogelijk te doen lijken. AR wordt veel toegepast in promotie videos waar bijvoorbeeld de kijker een nog reëler beeld krijgt als een bepaald product thuis in zijn woonkamer staat.

Uiteraard is deze uitleg voor de echte kenners onder ons wellicht niet geheel compleet. Het moet dan ook gezien worden als een eenvoudige basis-uitleg voor degene die er nog iets minder van afweten, maar wel zijn geïnteresseerd in deze materie.

 

www.360nu.nl


«   »