Home » Metaverse, wat is dat nu weer?

Metaverse, wat is dat nu weer?

Gepubliceerd op 6 november 2021 om 09:30

Als we de berichten in de media mogen geloven, is Facebook van plan om zichzelf te "rebranden" met een nieuwe naam om zijn focus te verleggen naar het fenomeen "metaverse". En dat verleggen van de focus komt Facebook natuurlijk helemaal niet verkeerd uit op dit moment, gezien de recente negatieve berichtgevingen over dit bedrijf in de wereldwijde media. Het mega-bedrijf heeft al plannen aangekondigd om de komende vijf jaar 10.000 banen in de Europese Unie te creëren om aan de futuristische technologie te werken. Facebook heeft al 10.000 werknemers in zijn Reality Labs-divisie die werken aan "Augmented Reality(AR)- en Virtual Reality(VR)-apparaten" en het heeft zwaar geïnvesteerd in VR en AR met als doel om zijn 2,8 miljard ! maandelijkse actieve gebruikers te verbinden via verschillende apparaten en apps.

 

Facebook- baas Mark Zuckerberg had in juli al gezegd dat het bedrijf de komende jaren zou overgaan van voornamelijk gezien te worden als een "socialmediabedrijf" naar een "metavers" bedrijf. 

Dat klinkt heel progressief, maar wat is metavers eigenlijk?

Metaverse wordt door Wikipedia als volgt omschreven:

"Metaverse is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Het omvat alle virtuele werelden, augmented reality en speelt zich af op het internet".

 

De term 'metaverse' werd bedacht door de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson in zijn roman Snow Crash uit 1992, waarin een virtuele 3D-wereld werd bewoond door de avatars van echte mensen. Hij beschreef het concept als een opvolger van het wereldwijde web, het internet. Terwijl zijn idee van de metaverse toen fictie was, wordt het nu langzaam steeds meer de realiteit van vandaag.

 

De definitie van metaverse is regelmatig gewijzigd, maar vandaag de dag verwijst het naar realtime 3D virtuele ruimtes, waar gebruikers zoals u en ik elkaar kunnen ontmoeten, creëren, socializen, werken, goederen en diensten kopen en evenementen bijwonen met andere mensen die niet in dezelfde fysieke ruimte aanwezig zijn. Een echte metaverse is bedoeld om het echte leven perfect na te bootsen, hoewel het onduidelijk is hoeveel jaar het nog zal duren om zich te ontwikkelen. Hebben we het over een jaar? Een decennium? De tijd zal het leren.

 

Voor nu komt niets dichter bij de metaverse ervaring dan videogames. Games zoals "Fortnite" en "Roblox" organiseren virtuele evenementen. Het live virtuele concert van de Amerikaanse rapper Travis Scott in Fortnite in april vorig jaar trok 27,7 miljoen spelers. Is dit hét signaal dat de wereld klaar is voor deze futuristische ontwikkelingen? Of houden we het nog even bij een DVD'tje Star Wars of Star Trek? Ook helemaal niets mis mee natuurlijk.

 

Veel platforms ontwikkelen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) technologie waarmee gebruikers volledig kunnen communiceren in virtuele werelden. Facebook onthulde onlangs de bètaversie van zijn VR-aangedreven app Horizon Workrooms, waar collega's, vertegenwoordigd door geanimeerde avatars, konden samenwerken in virtuele vergaderruimten. De samenwerkingstool werkt op Facebook's VR-headset "Oculus Quest 2". Samen met de app kondigde Facebook een fonds van $ 50 miljoen aan om de metaverse-technologie op een meer verantwoorde en collaboratieve manier te ontwikkelen.

 

Apple, Google en Microsoft investeren in cloud computing en Virtual Reality (VR)-technologie, anticiperend op de groei in deze ruimte. Microsoft bouwt wat het 'Enterprise Metaverse' noemt met "Mesh", een cloud gebaseerde mixed reality-app, om samenwerking en het maken van software eenvoudiger te maken.

 

Concluderend wordt de metaverse gezien als de convergentie (het samenkomen) van fysieke en digitale werelden. Laten we ons daarop voorbereiden maar wel in de wetenschap dat het nog wel even kan duren voor het echt zover is.

360nu.nl


«   »