Home » Een elektrische bakfiets dat wereldwijd kan worden geprint in 3D!

Een elektrische bakfiets dat wereldwijd kan worden geprint in 3D!

Gepubliceerd op 7 december 2021 om 19:46

Een Oostenrijks bedrijf genaamd EOOS heeft een prototype ontwikkeld voor een "zero-emissions utility vehicle", of ZUV, dat lokaal in 3D kan worden geprint in plaats van dat het over de hele wereld moet worden verscheept.

Het voertuig, gemaakt door EOOS NEXT, de "social design-afdeling" van het Oostenrijkse bedrijf, kreeg de opdracht voor "MAK 's Climate Care"-tentoonstelling als onderdeel van de Weense "Biennale for Change" . De driewieler is gemaakt van 70 kilo plastic verpakkingsafval afkomstig van supermarkten.

"We wilden een ontwerp dat plaatselijk en betaalbaar kan worden geproduceerd", vertelde de EOOS- oprichter aan de media. Vanwege de hoge arbeidskosten in Europa wordt bijna elk fietsframe in Azië geproduceerd. Maar we willen een lokale ZUV-productiefaciliteit in elke stad over de hele wereld."

Gemaakt in samenwerking met een bedrijf dat is gespecialiseerd in additive manufacturing (3D print-fabricage) , wordt de ZUV aangedreven via een achterwielnaafmotor zonder dat er pedalen of een fietsketting nodig zijn.

Om het vereenvoudigde ontwerp te produceren, had oprichter Gründl een lokaal productieplan voor ogen, waarmee gebruikers het polypropyleen chassis in een "fablab" met grootschalige robots die de fiets in 3D zouden kunnen printen. (Een "fablab" is eenvoudig gezegd een gezamenlijke werkplaats waarin onderzoekers en ontwikkelaars de aanwezige, benodigde en veelal technische apparatuur gezamenlijk gebruiken).

Vanaf deze coöperatieve werkplaats konden de driewielers naar elke lokale fietswerkplaats worden gebracht om de ​​motor op de vooraf gemaakte positie te monteren. Zo ook kan het stuur, de remmen en de drie wielen vast worden geschroefd.

In de vervoersruimte welke de vorm heeft van een grote doos kunnen twee kinderen of een gelijkwaardige hoeveelheid bagage worden vervoerd. Deze "opslag-box" zit aan de voorkant van de fiets waardoor het erg lijkt op de welbekende traditionele bakfiets.

Door dit fabricageproces kunnen individuele componenten lokaal worden gerepareerd en vervangen om zo de levensduur van het voertuig te verlengen. En na zijn levensduur kan het chassis worden versnipperd en opnieuw in 3D worden geprint om een ​​nieuwe ZUV te vormen. Kortom; recycling hetgeen het milieu extra ten goede komt.

"Wat we voor ogen hebben, is een circulaire economie van mobiliteit", legt Gründ uit. "Serviceschema's met een vooraf geplande levensduur en recycling". En het is veel gemakkelijker om deze cirkel te sluiten als je het lokaal doet in plaats van schepen vol afval rond te sturen zoals we vandaag de dag doen, wat niet efficient is".

Zelfs het 3D-printproces zelf is ontworpen om afval tot een minimum te beperken, aangezien het bedrijf gebruik maakt van aangepaste machines die zijn gebouwd op basis van een niet meer gebruikte industriële robot.

De robot is in staat om diagonale lagen te printen in plaats van verticale of horizontale lagen, wat betekent dat er geen extra werkzaamheden nodig zijn om de bouwonderdelen te ondersteunen tijdens het 3D printen.

Ondanks het compacte ontwerp, dat slechts 100 kilogram weegt, kan de ZUV twee volwassenen op de zitbank naast twee kinderen vervoeren of een gelijkwaardige hoeveelheid bagage in de transport box voorin. De hoop is dat korte stadsritjes waarvoor we traditioneel standaard een auto gebruiken, nu worden afgelegd op deze driewieler op stroom.

"Een auto heeft enkele honderden kilogram batterij bij zich, terwijl een fiets Ca 7 tot 8 KG aan batterijen heeft en hij doet het werk voor veel van de ritten die we in een stad willen maken", aldus het bedrijfshoofd.

"Een lichtgewicht voertuig heeft het voordeel dat het minder inspanning kost bij de productie, maar het gebruikt ook minder energie om mensen te vervoeren", voegde hij eraan toe. "Hoe duurzamer je een vervoersmiddel wilt maken, hoe minder gewicht het moet hebben."

Of het uiteindelijke elektrische voertuig echt "zero-emissie" zal zijn in gebruik, hangt af van de wijze waarop de benodigde elektriciteit wordt opgewekt. Door gebruik te maken van lokale fabricage en afvalmaterialen, hoopt het bedrijf ook dat het project enigszins bijdraagt ​​aan het verlagen van de uitstoot die gepaard gaat met het produceren van de EV. (elektrisch voertuig).

"Het hergebruik van post-consumer plastics is een grote stap in de richting van netto nul CO2-uitstoot", zei Gründ. "Elk nieuw voertuig zal in zekere zin CO2-neutraal zijn zolang de 3D-printer wordt gebruikt met energie uit hernieuwbare bronnen."

Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met de emissies die gepaard gaan met de productie van supermarktverpakkingen, die alleen kunnen worden vermeden als de industrie afstapt van plastic voor eenmalig gebruik. Gründ stelt ook dat recycling alsnog zorgt voor uitstoot aan het einde van de levensduur wanneer het plastic wordt verbrand. "Als supermarktplastic in Wenen wordt gerecycled, verbranden ze het gewoon", zei hij. "En dit zorgt voor nog eens drie ton CO2-uitstoot, die we zouden kunnen vermijden."

Een ander merk met een missie om de uitstoot van de productie van elektrische auto's te verminderen, is de Zweedse autofabrikant Polestar, die ernaar streeft om tegen 2030 een klimaat neutrale auto te produceren.

Het hergebruik van materialen van afgedankte auto's zal een belangrijke rol spelen bij het bereiken van dit doel, vertelde Fredrika Klarén, hoofd duurzaamheid van het bedrijf.

"Als je naar een auto kijkt, heb je een zeer hoge recyclebaarheid, maar op de een of andere manier maken we de cirkel niet rond" , zei ze . "We hebben tegenwoordig geen grote hoeveelheid gerecycled materiaal in auto's, dus dat zou in de toekomst een uitdaging zijn."


«   »