Home » Digitaal 3D modelleren in de meubelbranche. Heeft dat zin?

Digitaal 3D modelleren in de meubelbranche. Heeft dat zin?

Gepubliceerd op 19 december 2021 om 14:20

3D modelleren in de meubelbranche.

5 TIPS OM BETERE (en snellere) RESULTATEN TE KRIJGEN

3D-meubelmodellering is een zeer nuttig digitaal hulpmiddel voor alle bedrijven die hun ontworpen producten willen tentoonstellen, proefexemplaren willen onderwerpen aan testen, of gewoon beeldmateriaal van hun verkoopwaar willen samenstelen voor e-commerce en andere marketingactiviteiten. 

Het digitale modelleer proces is namelijk niet alleen beter maar ook veel sneller dan traditionele fotografie. De planning verloopt gemakkelijker en is betrouwbaarder doordat doelstellingen minder afhankelijk zijn van belemmerende factoren. Vaak wordt gedacht dat de planning en het resultaat vooral afhankelijk is van het bedrijf dat uw marketing materiaal maakt, echter niets is minder waar. Kortom, mocht u uw waar sneller aan uw publiek willen tonen dan zijn er hier een handjevol tips om dit te bereiken.

Het vooraf uitwerken van de technische details

Wellicht de belangrijkste reden waarom 3D-meubelmodelleringsprojecten (jaja een heel mooi scrabblewoord) langer duren dan gehoopt, is het ontbreken van onvoldoende vooraf gedefinieerde doelstellingen. Het is namelijk erg belangrijk om een ​​helder en concreet plan te hebben v.w.b. afmetingen, materiaal, de objectlay-out van de (lifestyle) afbeeldingen en shotcomposities in het algemeen. Het is ook vrij belangrijk om te overwegen om al dan niet kant-en-klare 3D-modellen te gebruiken, simpelweg gezien de kans wordt vergroot dat de tijdsplanning van het project daarmee binnen de gewenste kaders blijft. Als u zich dat goed realiseert en hier voor kiest, is het veel gemakkelijker om op een later tijdstip eventueel nog grote correcties of toevoegingen aan te brengen en voorkomt het hiermee dat eventueel alles weer vanaf het begin opnieuw moet worden gedaan.

Zorg voor aanlevering van juiste meubel- en belichtingsspecificaties

(Woning) modelleurs zijn ook mensen. Als zij geen voorbeelden krijgen aangereikt gaan zij starten vanaf scratch. Dit betekent vaak dat hij / zij volledig dient uit te gaan van zijn / haar eigen visie en ideeën, zonder ook maar één enkel aanknooppunt te hebben. Teleurstelling bij de opdrachtgever, en daardoor ook bij de modelleur, is vaak het gevolg. Alles moet weer opnieuw en de tijdsplanning is naar de haaien.

Gebruik vooraf gegenereerde 3D-modellen en scènes

Zoals hierboven al vermeld is het gebruik van kant-en-klare sets, decorelementen etcetra voor het modelleren van lifestyle 3D modellen sneller en dus voordeliger dan het maken van nieuwe exemplaren die vanaf scratch moeten worden gemaakt. Dus vraag uw marketingleverancier of ze kant-en-klare digitale scènes en benodigde 3D-modellen gebruiken. Bij veel marketing bureau's ontvangen klanten bijvoorbeeld gratis toegang tot een bibliotheek met duizenden fotorealistische 3D-scènes en digitale decormodellen of interieurobjecten. Uiteindelijk moet u het toch samen doen!

Overvraag uw opdrachtnemer niet

Het is niet heel zelden dat een modelleur wordt gevraagd om een scene of object vanuit 7 of 8 verschillende hoeken te genereren. Hoe mooi dit wellicht ook kan zijn, het is maar de vraag of u hiermee de extra kosten die bij u in rekening worden gebracht daarmee terugverdient. Vaak zijn 3 invalshoeken voldoende voor de consument om een juist beeld te verkrijgen. Uw planning wordt waarschijnlijk op deze manier ook makkelijker gehaald en dat is ook heel veel waard!

Voorkom dat het een spoedklus wordt

Een tijdige planning voorkomt dat deze binnen no-time dient te worden afgerond. Een tijdige planning zorgt voor rust bij u maar ook bij uw modelleur. Een tijdige planning zorgt voor een lagere nota. And last but not least, een tijdige planning geeft het beste (verkoop) resultaat! Ook leuk meegenomen toch?

 

360nu.nl


«   »